POMEMBNE INFORMACIJE ZA STARŠE, KATERIH OTROCI SE IZOBRAŽUJEJO NA DOMU
Zakonodaja tematiko izobraževanja na domu opredeljuje v:
- Zakonu o osnovni šoli
- Pravilniku o preverjanju in ocenjevanju ter napredovanju učencev v osnovni šoli
- Pravilniku o šolskem koledarju za osnovne šole
- Pravilniku o nacionalnem preverjanju znanja v osnovni šoli
PRAVNA PODLAGA
Zakon o osnovni šoli daje staršem možnost, da uveljavljajo pravico do izobraževanja svojih otrok na domu. Obveznosti staršev izhajajo iz normativnih podlag (Zakon o osnovni šoli, Pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju učencev v osnovni šoli).
Za tovrstno obliko izobraževanja se starši in učenec odločijo prostovoljno. Zakon ne predpisuje pogojev za osebe, ki otroka poučujejo na domu, niti jim v ta namen niso zagotovljena javna sredstva. Starši z izbiro izobraževanja na domu prevzamejo obveznosti, povezane z izvedbo izobraževanja svojega otroka.
UVELJAVLJANJE IN IZVAJANJE PRAVICE DO IZOBRAŽEVANJA NA DOMU
Starši najpozneje do 16. avgusta tekočega šolskega leta za naslednje šolsko leto o izobraževanju na domu pisno obvestijo osnovno šolo, v katero je otrok vpisan. Pravice do izobraževanja na domu med šolskim letom ni mogoče uveljavljati. Starši o izobraževanju na domu osnovno šolo pisno obvestijo za vsako šolsko leto posebej.
Obvestilo vsebuje ime in priimek otroka, kraj, kjer bo izobraževanje potekalo, ter ime in priimek oseb, ki bodo otroka poučevale (glej priloženi obrazec).
Starši lahko med šolskim letom prekinejo izobraževanje na domu. Vključitev učenca v izobraževanje v osnovni šoli je mogoča do začetka rokov za ocenjevanje znanja za učence, ki se izobražujejo na domu, določenih v pravilniku, ki ureja šolski koledar za osnovne šole. O prekinitvi izobraževanja na domu so starši dolžni pisno obvestiti osnovno šolo.
Osnovna šola vodi dokumentacijo o izobraževanju učenca na domu.
Osnovna šola ob začetku šolskega leta staršem predstavi cilje, standarde znanja, merila ocenjevanja in pogoje za napredovanje v naslednji razred. Starše sproti obvešča o rokih in načinu izvedbe ocenjevanja znanja ter izvede ocenjevanje znanja v rokih, ki so določeni s
Šola učencem omogoči izposojo učbenikov iz učbeniškega sklada.
Starši so obveščeni o terminih pregledov za zagotavljanje zdravstvenega varstva učencev.
Zakon ne predvideva, da bi bil učenec občasno prisoten pri pouku oz. bi se udeleževal dejavnosti v organizaciji šole (npr. dnevov dejavnosti, šole v naravi, plavalnega tečaja, razširjenega programa).
Učenec lahko na šoli opravlja teoretični in praktični del kolesarskega izpita, ne pa vsebin, ki se nanašajo na pripravo za izpit. Učencu, ki je uspešno opravil izpit, šola ob koncu pouka izda javno listino (kolesarsko izkaznico).
Roke, načine preverjanja in ocenjevanja znanja, napredovanje učencev in izdajo listin učencem, ki se izobražujejo na domu, določajo podzakonski akti.
PREVERJANJE IN OCENJEVANJE ZNANJA
Za učenca, ki se izobražuje na domu, se ocenjuje znanje iz vseh predmetov glede na predmetnik posameznega razreda javno veljavnega programa osnovne šole, v katerem se učenec izobražuje.
Doseženi standard znanja preveri osnovna šola, na katero je učenec vpisan. Znanje učenca oceni izpitna komisija.
Če učenec, ki se izobražuje na domu, ne doseže minimalnih standardov znanja, ima pravico do ponovnega ocenjevanja znanja pred začetkom naslednjega šolskega leta.
Če učenec ponovnega ocenjevanja znanja ne opravi uspešno, mora v naslednjem šolskem letu nadaljevati osnovnošolsko izobraževanje v šoli. V tem primeru starši pravice do izobraževanja učenca na domu v naslednjih razredih ne smejo več uveljavljati. Če učenec 9. razreda, ki se izobražuje na domu, ponovnega ocenjevanja znanja ne opravi uspešno, lahko opravlja popravni izpit ali 9. razred ponavlja.
Roki za preverjanje znanja so določeni s šolskim koledarjem, ki ga vsako leto predpiše minister, pristojen za vzgojo in izobraževanje.
Nacionalno preverjanje znanja je za učence 3., 6., in 9. razreda obvezno. Učenci, ki se izobražujejo na domu, preverjanje znanja opravljajo hkrati z drugimi učenci.
IZDAJA LISTIN
Osnovna šola za učenca vodi potrebno dokumentacijo in izdaja predpisana spričevala, obvestila in potrdila (npr. spričevalo ob koncu vsakega razreda, obvestilo o dosežkih NPZ, potrdilo o šolanju).
UČENCI S POSEBNIMI POTREBAMI
Učenci s posebnimi potrebam se lahko izobražujejo na domu le v primeru, ko je tako odločeno v odločbi o usmeritvi.
Starši imajo pravico organizirati osnovnošolsko izobraževanje na domu za svojega otroka s posebnimi potrebami, vključenega v program osnovne šole s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo, prilagojene programe ali v prve štiri stopnje posebnega programa vzgoje in izobraževanja, če je tako odločeno v odločbi o usmeritvi. Starši za pomoč pri izvajanju izobraževanja na domu zagotovijo osebo, ki izpolnjuje pogoje za izvajanje javno veljavnega programa (v nadaljnjem besedilu: učitelj za izobraževanje na domu), v katerega je učenec usmerjen, in opremo oziroma didaktične pripomočke, potrebne za doseganje ciljev in standardov znanja, določenih z učnimi načrti.
Starši najpozneje do 16. avgusta tekočega šolskega leta za naslednje šolsko leto o izobraževanju na domu pisno obvestijo osnovno šolo, v katero je otrok vpisan. Pravice do izobraževanja na domu med šolskim letom ni mogoče uveljavljati. Starši o izobraževanju na domu osnovno šolo pisno obvestijo za vsako šolsko leto posebej. Obvestilo vsebuje ime in priimek otroka, kraj, kjer bo izobraževanje potekalo, ter ime in priimek oseb, ki bodo otroka poučevale.
Starši z izbiro izobraževanja na domu prevzamejo vse obveznosti, povezane z izvedbo izobraževanja svojega otroka, vključno s prevozi v šolo in nazaj.
Osnovna šola vodi dokumentacijo o izobraževanju učenca na domu.
Starši lahko med šolskim letom prekinejo izobraževanje na domu. Vključitev učenca v izobraževanje v osnovni šoli je mogoča do začetka rokov za ocenjevanje znanja za učence, ki se izobražujejo na domu, določenih v pravilniku, ki ureja šolski koledar za osnovne šole. O prekinitvi izobraževanja na domu starši pisno obvestijo osnovno šolo.
Podrobnejši postopek uveljavljanja pravice staršev do izobraževanja na domu učencev s posebnimi potrebami določi minister.
Osnovna šola za učenca poleg obveznosti osnovne šole zagotovi izvajanje dodatne strokovne pomoči v skladu z odločbo o usmeritvi.
Osnovna šola skupaj z učiteljem za izobraževanje na domu v skladu z zakonom, ki ureja usmerjanje otrok s posebnimi potrebami, pripravi individualiziran program, v katerem določi način, razporeditev in obseg neposrednega opravljanja vzgojno-izobraževalnega dela učitelja za izobraževanje na domu.
Znanje učenca se ocenjuje iz vseh predmetov glede na predmetnik posameznega razreda javno veljavnega izobraževalnega programa osnovne šole, v katerega je učenec usmerjen.
Znanje učenca, ki se izobražuje po posebnem programu vzgoje in izobraževanja za otroke z zmerno, težjo in težko motnjo v duševnem razvoju, osnovna šola preverja kot napredovanje po operativnih ciljih iz individualiziranega programa s področja razvijanja samostojnosti, splošne poučenosti in enega izbranega področja iz obveznega dela programa.
Ocenjevanje znanja se izvaja na osnovni šoli, v katero je učenec vpisan. Strokovna skupina lahko z individualiziranim programom v skladu z zakonom, ki ureja usmerjanje otrok s posebnimi potrebami, zaradi bolezni učenca izjemoma odloči, da ocenjevanje poteka na domu. Znanje učenca oceni izpitna komisija.
Ocenjevanje znanja se opravlja v rokih, določenih s pravilnikom, ki ureja šolski koledar za osnovne šole, lahko pa se opravlja tudi predhodno ali v dveh delih, in sicer v rokih, ki jih na predlog strokovne skupine, ki pripravlja in spremlja individualizirani program učenca s posebnimi potrebami določi ravnatelj.
Če učenec ne doseže minimalnih standardov znanja oziroma je negativno ocenjen pri posameznem predmetu, ima pravico do ponovnega ocenjevanja znanja pred začetkom naslednjega šolskega leta.
Učenec, ki ponovnega ocenjevanja znanja ne opravi uspešno, mora v naslednjem šolskem letu nadaljevati osnovnošolsko izobraževanje v šoli. V tem primeru starši pravice do izobraževanja učenca na domu v naslednjih razredih ne smejo več uveljavljati. Če učenec 9. razreda ponovnega ocenjevanja znanja ne opravi uspešno, lahko opravlja popravni izpit ali 9. razred ponavlja.
Nacionalno preverjanje znanja se za učenca opravlja v skladu 67. členom Zakona o osnovni šoli. ((ZOsn)
Osnovna šola, v katero je učenec vpisan, izda učencu ob koncu šolskega leta spričevalo oziroma potrdilo z opisno oceno napredka učenca po posameznih področjih. Spričevalo je javna listina.
Učencu, ki se izobražuje na domu zaradi življenjsko ogrožajočih zdravstvenih težav ali zdravstvenih omejitev in bi lahko občasno sodeloval pri pouku, se lahko z odločbo o usmeritvi omogoči prilagodljiva oblika izobraževanja kot kombinacija izobraževanja v osnovni šoli in na domu. Starši zagotovijo učitelja za izobraževanje na domu, dodatna strokovna pomoč se lahko izvaja na domu ali v osnovni šoli, fizična pomoč v skladu z zakonom, ki ureja usmerjanje otrok s posebnimi potrebami, se izvaja le v času obiskovanja pouka v osnovni šoli.
Za učenca, ki je v skladu z zakonom, ki ureja celostno obravnavo otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami v vzgoji in izobraževanju, nameščen v strokovni center, strokovna skupina v individualiziranem programu določi, da se lahko izobražuje na domu. V tem primeru se učenec izobražuje v strokovnem centru, ocenjevanje znanja pa izvaja osnovna šola, v katero je učenec vpisan.
Podrobnejši postopek uveljavljanja pravice do posebnih oblik izobraževanja učencev s posebnimi potrebami na domu določi minister.
ŠOLSKA PREHRANA
Učencem, ki se izobražujejo na domu, ne pripada šolska prehrana in subvencija za šolsko prehrano.